Microlearning of essentials

Group 3 Created with Sketch.
Meer over leren

Microlearning is een krachtige vorm van online leren. Maar wat is het nu precies?

Korte leereenheden

Bij microlearning (soms ook essentials genoemd) gaat het om kort leereenheden die gericht zijn op een kortetermijn leereffect. Het is eigenlijk een mooie cross-over tussen het formele leren (via elearning) en het informele leren in een gecontroleerde omgeving. Het doel van microlearning is de meest belangrijke kennisboodschap herhalen, bestendigen en opzoekbaar te maken.

Past bij de beperkte aandachtsspanne

Microlearning biedt een oplossing voor de vaak maar korte aandachtsspanne en het gebrek aan tijd van professionals. Het gaat om kleine stukjes leercontent die binnen 3 tot 5 minuten voltooid kunnen worden. Een routebeschrijving via Google Maps of een recept kun je ook beschouwen als voorbeelden van microlearning. Als je eenmaal begrijpt wat de opdracht is, dan klik je het scherm weg en voer je de opdracht uit. Op deze manier leer je door te doen! En als je toch nog even de boodschap wil bekijken tijdens het uitvoeren van de handeling dan kan dat snel en gemakkelijk. Microlearning on the go is helemaal een uitkomst voor leren op de werkplek.

Concrete mogelijkheden

Een korte podcast, blog, e-learning, infographic, slide, quiz, poll, afbeelding of video kunnen vormen zijn van microlearning. Deze leereenheden hebben een specifiek doel en zijn vaak via de smartphone, e-mail, tablet of sociale media toegankelijk. Microlearning kan ingezet worden als zelfstandige leereenheid of geïntegreerd in een leerpad als onderdeel van een reeks in een cursus of opleidingstraject.

Minimale inzet, maximaal resultaat

Microlearning is eenvoudig te ontwikkelen en gemakkelijk in te zetten in de dagelijkse praktijk, op het juiste moment. Dit maakt dat microlearning toch een grote impact heeft. Daarnaast is microlearning flexibel omdat je gemakkelijk een update kunt uitvoeren en kun je geïndividualiseerde inhoud aanbieden afhankelijk van de leerbehoeften. Deelnemers zijn vaak positief over microlearning omdat leereenheden snel kunnen worden voltooid en er dus snel resultaten worden geboekt. Waar wachten we dus op?



Geschreven door
Emma Amerongen