AI: een verrijking voor de professional

Group 5 Created with Sketch.
Techniek en innovatie

We worden om de oren geslagen met nieuwe artificial intelligence (AI) technologieën. Diensten als ChatGPT zijn hot and happening. Maar is het een verrijking voor je werkpraktijk of is het nog niet zo ver? 

Ik schrijf deze blog in LEX, een AI tool die eruit ziet als een document editor, en ook min of meer zo werkt – maar dan slim. Als je even vastloopt in je tekst geeft LEX een suggestie hoe je verder kunt gaan. [Ik vraag nu om een suggestie en LEX vult aan:] Door gebruik te maken van AI biedt LEX de mogelijkheid om je workflow te versnellen, wat resulteert in meer tijd om aan vernieuwende leeroplossingen te werken. 

In de wereld van kunstmatige intelligentie is er van alles in ontwikkeling. Diensten die als paddestoelen uit de grond schieten zijn al veelbelovend, relevant en direct bruikbaar. Tools om content te genereren en editen in de vorm van tekst, afbeeldingen en zelfs video en animatie. 

Een assistent bij het ontwikkelen van leeroplossingen

ChatGPT, LEX en legio andere tools zijn indrukwekkende voorbeelden van een onvermijdelijke nieuwe ontwikkeling die de potentie hebben om te zorgen dat we nog effectiever te zijn in ons werk. Een paar voorbeelden. Als je een paar mijlpalen invoert, maakt ChatGPT een planning voor je. Als je een onderwerp, ontvanger en wat toelichting invoert, schrijft ChatGPT een goed geformuleerde mail die je na een kleine check meteen kunt versturen. En het duurt niet lang meer of de persoonlijke bewoordingen uit je mailhistorie worden als input gebruikt en het resultaat is niet meer van echt te onderscheiden.

Als je geen tijd hebt om een lang artikel te lezen, vraag je om een samenvatting. Je kunt casussen laten schrijven, data laten analyseren, teksten laten checken op opbouw, spelling en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos. Voor alles geldt: hoe beter jouw input – de prompt – hoe beter de output. Er zijn tools die wij nu al inzetten om opgenomen audio met AI te optimaliseren. De output is nooit perfect maar versnelt wel degelijk het proces. 

Rijke content door AI?

Bij BLEND leren werken we graag met ‘rijke content’ voor aantrekkelijke en inspirerende leeroplossingen. Daarmee bedoelen met aandacht gemaakte afbeeldingen en illustraties, video, animatie, podcasts, vertalen etc. – alles om het materiaal meer te laten spreken. Dat draagt bij aan een positieve leerervaring. 

Tools die we hebben uitgeprobeerd om afbeeldingen, video’s en audio te genereren leveren (nog?) niet de content die we willen. Gegenereerde video’s en audio zijn nog te onpersoonlijk: teksten worden te gelikt maar net niet perfect uitgesproken door een net niet menselijke stem of karakter. Het volstaat, maar is nog niet wat wij voor ogen hebben met rijke content: persoonlijk, relevant, inspirerend en aantrekkelijk. En er is nog niet voldoende eenduidigheid als je meerdere onderdelen nodig hebt. LEX vult aan: Dit zal in de loop van de komende jaren zeker verder ontwikkeld worden. Daar twijfel ik ook niet aan. 

Klaar voor de toekomst

AI technologieën kunnen een enorme verrijking zijn voor ons werk.. Het creëren van content wordt efficiënter en gaat meer richting het regie houden op content en het cureren ervan. Het beoordelen van informatie en het schrijven van goede prompts, goede opdrachten, in AI tools, wordt daarom een onmisbare skill voor de professional van de toekomst. Toen de zoekmachine kwam moesten we er mee leren werken, en voor werken met AI geldt hetzelfde.

En dat betekent voor ons dat er meer tijd over gaat zijn om te besteden aan het ontwerpen van creatieve en inspirerende leeroplossingen, het maken van rijke content, samenwerken met collega’s en experts, je onderdompelen in de wereld van de doelgroep – kortom: alles wat ons werk zo leuk maakt!



Geschreven door
Willianne Timmer