De meeste mensen willen leren

Group 3 Created with Sketch.
Ook interessant

Medewerkers moeten gedwongen worden om te leren. Anders volgt niemand nog een cursus. Toetsen en controles zijn dan ook essentieel om zeker te weten dat ze de module doorlopen hebben. Of toch niet? Vier indicaties dat mensen best graag willen leren.  

Tevreden met een zesje

Het gros van de mensen wil hun werk gewoon goed doen. Dat geeft voldoening. Iets nieuws leren om beter te presteren vinden de meeste mensen dus helemaal niet erg. Sterker nog, ze worden er enthousiast van. Dan moet je natuurlijk wel zorgen dat het echt bijdraagt aan hun taak en ze de mogelijkheid geven om te leren. Daar zit soms het probleem. Tijd of slechte leeraanbod zijn vaak genoemde redenen om niet te leren. 

Zelf weten wat er geleerd moet worden

Het zal je verbazen hoeveel inzicht mensen hebben over hun eigen functioneren. Ok├ę, soms is wat hulp bij reflectie en evaluatie gewenst maar voorschrijven wat er allemaal moet, meestal niet. Daarbij is motivatie noodzakelijk om daadwerkelijk gedrag te veranderen. Geen gek idee dus om toch bij de leerbehoefte van de medewerkers zelf te beginnen. 

Dus we moeten ze meer vrijlaten?

Een goed leertraject zorgt ervoor dat diverse deelnemers het meeste uit hun leerproces kunnen halen. Dat leerdoelen goed aansluiten op de behoeften van deelnemers. Een leerplan sluit aan bij verschillende leerstrategie├źn en heeft een opbouw naar complexiteit.

Toetsen altijd nodig?

Een organisatie is snel geneigd om het leren van werknemers te sturen om te kunnen controleren. Maar krijgen we de werknemers daarmee voldoende gemotiveerd om te leren en het geleerde in de praktijk te brengen? Zij snappen echt wel wat de meest wenselijke uitkomst moet zijn. Laten zien wat het effect is werkt vaak beter dan vertellen wat er moet gebeuren. 



Geschreven door
Ineke Cremers