Game based learning en gamification

Group 5 Created with Sketch.
Techniek en innovatie

Bord- en kaartspellen, een potje voetbal op het veld of Fifa op de console. Analoog of digitaal, competitief of coöperatief Рiedereen heeft weleens een spelletje gespeeld. Ook leren kan in een spelvorm. Hoe kunnen spellen helpen met leren?

Game-based learning vs Gamification

Als je leren in spelvorm wilt aanbieden zijn er twee smaken: game based learning en gamification. Als je een spel inzet om het leerproces te ondersteunen dan heb je het over een game based learning. Gamification gaat meer om het inzetten van spelelementen om een leeromgeving te verrijken en gebruikers meer extrinsiek te motiveren om te gaan leren. Denk dan bijvoorbeeld aan elementen als een highscore lijst en het verzamelen van badges.

Leuker leren met games

Ten opzichte van traditioneel leren hebben games een aantal voordelen. Het leerrendement van opgedane kennis en vaardigheden en de kennisretentie is hoger (Sitzmann). Daarnaast kan een game de deelnemer meer motiveren. Het maakt leren ook gewoon leuk! Daarbij zorgt de leuke ervaring ervoor dat je beter onthoudt wat je geleerd hebt.

Aansluiten bij iedereen

Richard Bartle maakt onderscheid tussen vier gamer types. De explorers (onderzoekend), de achievers (resultaatgericht), de socializers (relaties met andere spelers) en de killers (saboteurs), Een goed spel maakt gebruik van elementen voor al deze vier typen, waarbij rekening gehouden wordt met de doelgroep om zo goed mogelijk aan te sluiten.

Leerdoelen en budget

De leerdoelen en doelgroep zijn uiteindelijk bepalend voor het ontwerp van het spel. Ook het budget en de doorlooptijd spelen een rol.  Een game kan van eenvoudig tot zeer complex ontwikkeld worden. Onze ervaring is dat een game niet zo ver af staat van een interactieve learning. De vormgeving speelt een grotere rol en je moet goed bedenken hoe je de content erin kunt vlechten. Het is trouwens niet alleen leuker voor de deelnemer, ook voor de ontwikkelaars en opdrachtgever is het inspirerend om een creatieve oplossing te verzinnen!

Bekijk het voorbeeld van de Slaapquest, een gamification die we ontwikkelden voor professionals in de jeugdgezondheidszorg.



Geschreven door
Willianne Timmer